keskiviikko 28. elokuuta 2013

Kantvik 28.08.2013

Skillingenistä Simrishamniin siirryimme 15.06.2013. Aamulla ennen lähtöä Jukka poikkesi aamukahville. Hän oli tulossa Ranskasta veneensä kunnostustöistä, vene on telakoituna Camaretissa.

Skillingenissä oli vielä hyvin tilaa marinassa..

Paripäivää Simrishamnissa riitti tälläkertaa ja maanantaina aamupäivällä lähdimme kohti Borgholmia. Matkaa sinne oli 120 nm ja aikaa kului vuorokausi.
 Hanön lahden yli Kalmarsundiin pääsimme hyvässä 6 – 9 ms sivumymyötäisessä mutta aamuyöllä tuuli tyyntyi ja loppumatka jouduttiin taas ajelemaan moottorilla.
 Borgholmissa oli satamamaksujen hinta lähes kaksinkertaistunut. Juhannuksena hinta olisi ollut 280 sk eli reilut 30 eur. Mielestämme se oli liikaa palvelutasoon nähden.
 Keskiviikkona 19.06.2013 purjehdimme kevyessä myötäisessä Sandvikiin.
 Satama on suojainen, kylä kauniisti rinteeseen rakennettu, rannassa on hyvä kalasavustamo eikä kauppaankaan ole matkaa kuin satakunta metriä. Mukava paikka, niinpä sielä vierähtikin neljä päivää nopeasti.

Sandvik
Mahtava aalonmurtaja..
Suojainen satama, taustalla hyvä kalasavustamo / ravintola.

Sandvikista jatkoimme suoraan Visbyhyn. Tuuli oli meille mukava 7 – 8 ms sivumyötäistä ja Visbyhyn saavuimme sopivasti illansuussa.
 Satama oli melko täynnä ja suomalaisveneitäkin oli useampia.
 Koko kevään säät ovat olleet kovin vaihtelevia. Seurailin säätä netistä ja aluksi näyttikin siltä että jatkaisimme Nynäshamnin kautta Tukholman saaristoon ja sieltä Ahvenanmaalle mutta kun viikonlopuksi oli luvassa lounaanpuoleisia tuulia vaikkakin kevyehköjä niin päätimme jatkaa suoraan Hankoon.
 Ensimmäinen vuorokausi menikin mukavasti genaakkerilla mutta toisena yönä tuuli sitten loppui kokonaan ja jouduimme jatkamaan koneella. Hankoa lähestyessä teimme vielä muutoksen reittiin ja jatkoimme suoraan Tammisaaren väylälle ja ankkuroimme suojaisaan lahteen Tammisaaren ulkoilualueelle.
 Aamulla jatkoimme kohti Kantvikia ja tarkoitus oli jäädä Barösundiin kaupan laituriin yöksi mutta kun tilaa ei ollut niin jatkoimme Storahalsön lahteen vapaaseen poijuun. Matkaa kotilaituriin olisi ollut enää vain 5 nm mutta tuntui mukavalta viettää vielä matkan viimeinen yö veneessä.