perjantai 14. kesäkuuta 2013

Skillingen 14.06.2013

Cuxhavenista lähdimme 04.06.2013. Matka Brunsbytteliin ( 18 nm ) myötävirrassa meni parissa tunnissa.
Elbellä...
 Sulkuun pääsyä jouduimme odottelemaan parikymmentä minuuttia. Sulun jälkeen jatkettiin matkaa aurinkoisessa säässä Rensburgiin saakka.
Rensburgin kohdalla meidät saavutti sotalaiva jonka kaijuttimesta toivotettiin meille hyvää kotimatkaa ja puolustusvoimien lippupäivää. Laivan nimeksi paljastui Pohjanmaa. Olivat varmman huomanneet veneemme perästä kotisatamaksemme Kantvik ja sehän on vain 4 nm päässä Upinniemen sotasatamasta, siis naapureita olemme.
Pohjanmaa
Ja muita laivoja kanavassa...
Aamulla jatkettiin Holttenauhun jonne jäimme yöksi. Illalla sinne saapui myös Rumbalotte. Heidät olimme tavanneet jo Lewardenissa ja Norderneyssä.
Seuraava päivä oli tuuleton eli koneajelua Fehmarnin saarelle Burgtiefin tuttuun ja mukavaan marinaan.
10.06.2013 lähdimme kohti Tanskan Klintholmia. Mukavassa 5 ms sivutuulessa pääsimme purjeilla lähes koko päivän kunnes tuuli yllättäin loppui kokonaan 15 nm ennen Klintholmia, loppumatka oli taas koneajoa.
Klintholmin marinassa oli uusi isäntä ja paikkoja olikin kohenneltu. Satamamaksu hoidettiin automaatilla ja marinassa toimi myös langaton netti.
Keskiviikkona 12.06.2013 oli aika jatkaa Ystadiin. Kello 06.00 merelle. Samaan aikaan lähti myös 7 muuta venettä joten kapeassa aallonmurtajan aukossa oli ruuhkaa.
Keveässä myötäisessä vauhti pysytteli 4 – 5 solmun tuntumassa kunnes iltapäivällä tuuli taas loppui ja jouduimme jatkamaan koneella Ystadiin.
Marinaa uusitaan. Aallonmurtajan aukkoa oltiin pienentämässä ja laiturit olivat aivan uudet. Kaikki palvelut toimivat kortilla jonka voi ostaa automaatista tai satamakonttorista, panttimaksun saa takaisin kun palauttaa kortin.
Torstaina tulimme tänne Skillingeniin. Päivä oli pilvinen ja merellä jonkinverran myös sumua. Näkyvyyttä oli kuitenkin riittävästi ja 6 – 8 ms sivumyötäisessä parinkymmenen mailin matka meni nopeasti. Pieni pettymys oli se että erinomainen Skillingenin Rökeri oli vielä suljettuna, avataa vasta ensi maanantaina.
Skillingenin rantaa...

Huomenna on tarkoitus jatkaa Simrishamniin. Sieltä sitten ehkä tiistaina suoraan Borgholmiinn Juhannusta viettämään.